Czym jest akceptacja siebie?

Samoakceptacja to nic innego jak długotrwały proces pracy nad sobą, na którego budowę składają się różne czynniki. Zaczniemy od pewności siebie. To ona sprawia, że zaczynamy wierzyć w swoje możliwości, a także prowokuje w nas działania o których możliwości nie zdawaliśmy sobie wcześniej sprawy. Kiedy nam jej brakuje, czujemy zagrożenie i strach. Nie warto się tym jednak przejmować – pewności siebie można się nauczyć. Podobnie jak w przypadku innych czynników, nie jest ona stanem trwałym i wymaga ona od nas ciągłej pracy. Pewność siebie to przede wszystkim eliminacja negatywnych emocji. Dzięki niej stajemy się spokojniejsi i gotowi do działania.

Samoakceptacja w psychologii jest jedną z najważniejszych koncepcji w rozwoju osobistym człowieka. Aby móc budować harmonijne relacje z innymi, musimy najpierw bezwarunkowo zaakceptować siebie. Niezależnie od swoich wad czy niedoskonałości, warunkiem koniecznym jest zacząć darzyć siebie miłością i szacunkiem.

Samoakceptacja to przede wszystkim pozytywne emocjonalne myślenie o sobie. Dbasz o swoje dobro, troszczysz się i akceptujesz siebie bez względu na opinię innych czy zaistniałą sytuację.

Przyczyny braku akceptacji siebie

Niestety, dopiero z wiekiem nabywamy umiejętności do samodzielnej egzystencji. Kluczowy wpływ na to jacy i kim będziemy w życiu dorosłym ma nasze dzieciństwo. Niestety, tę świadomość ma jedynie garstka z nas, dlatego też przyczyn naszych problemów szukamy dopiero jako dorośli. To, w jaki sposób byliśmy traktowani, jakie wartości zostały nam przekazane, przekłada się na nasz własny obraz siebie w teraźniejszości. Przez lata chłoniemy opinię innych na swój własny temat. Opinia rodziców, nauczycieli czy znajomych na trwałe pozostawia ślad w naszej pamięci. To oni stają się jedynym lustrem. Jeżeli przez lata nie będziemy potrafili znaleźć w ich odbiciu bezwarunkowej miłości i akceptacji, trudno nam będzie znaleźć ją później w sobie. Okres dorastania potrafi skrzywić widzenie siebie na długie lata. Może przyczynić się przede wszystkim do wkraczania w dorosłe życie z niskim poczuciem własnej wartości, z poczuciem winy oraz z brakiem akceptacji dla własnych potrzeb i emocji.

Konsekwencje braku akceptacji siebie

Z brakiem akceptacji idzie masa poważnych konsekwencji. Nagle stajemy się zależni od czynników zewnętrznych, takich jak wygląd fizyczny, sukcesy zawodowe, majątek czy powodzenie u płci przeciwnej. Żyjemy w przeświadczeniu, że na miłość musimy zasłużyć lub zapracować. Coraz wyżej podnosimy poprzeczkę, gdyż nie potrafimy doświadczyć miłości bezwarunkowej.

Poznaj główne konsekwencje braku samoakceptacji:

  • brak zadowolenia z życia,
  • niechęć do pracy nad własnymi niedoskonałościami,
  • brak odwagi w odkrywaniu i rozwijaniu własnego potencjału,
  • brak możliwości stworzenia udanej relacji i pokochania drugiej osoby,
  • brak umiejętności pogodzenia się z wydarzeniami, na które nie ma się wpływu,
  • podporządkowanie się temu, co myślą o nas inni, kosztem rezygnacji z bycia sobą, z własnych marzeń i pragnień.

Sposób na akceptację siebie

Nasz umysł posiada wiele funkcji. Jedną z nich jest zapewnienie nam spokoju i bezpieczeństwa. Jest narzędziem, które sprawia, że możemy prawidłowo funkcjonować w życiu codziennym. Nie jest jednak narzędziem idealnym. Zdarza się, że interpretuje sytuacje na wyrost i powoduje nieadekwatne odczuwanie stresu czy też strachu. Wywołanie tego rodzaju emocji jest jednak pozytywną intencją naszego umysłu. Odbierz to jako prezent w postaci bezpieczeństwa, które posiadasz już w sobie. Przywołaj wszystkie czarne myśli, które przychodzą Ci na myśl i zaakceptuj je!

Jak zatem zrozumieć i zaakceptować ten stan?

Wyobraź sobie, że umówiłeś się z kimś przez Internet. Czy w głowie już pojawiło się wiele myśli z tym związanych? Wpierw odczuwasz ekscytację i radość, a potem twój umysł zaczyna płatać figle. Na pewno ten ktoś nie przyjdzie, a może przyjdzie, ale mnie odrzuci. Przecież nic wartościowego sobą nie prezentuję. Co jeśli okaże się, że nie spodobam się tej osobie lub okaże się ona oszustem? I tak bez końca. Nie martw się. Takie myślenie jest jak najbardziej naturalne. Twój umysł jest Twoim przyjacielem. Przygotowuje Cię na trudne i skomplikowane sytuacje. Ostrzega przed niebezpieczeństwem i chce Cię chronić. Nikt nie powiedział, że te złe sytuacje muszą się zdarzyć. Jeśli coś z tego rzeczywiście się przytrafi, pamiętaj, że nigdy nie masz na to realnego wpływu. Przede wszystkim pamiętaj o jednym – to nie Twoja wina. Takie sytuacje dzieją się milionom ludzi każdego dnia. Czy przez to jesteś gorszy? Ależ skąd! Samoakceptacja sprawi, że wyjdziesz z tej przygody jeszcze silniejszy. Zdarzyło Ci się coś niemiłego, ale poradziłeś sobie, bo nie straciłeś wiary w siebie, ani w innych ludzi. Zachowałeś nadzieję i optymizm oraz przekonanie, że szczęście czeka na Ciebie tuż za rogiem. Musisz mu jedynie dać szansę. Twoje poczucie bezpieczeństwa podpowiada Ci, że stoisz na twardym gruncie. Nie spodobałeś się komuś? Trudno. Świat się nie zawali. Widocznie ta osoba nie była Ci pisana. Idziemy dalej. Tym razem bez strachu czy poczucia zagrożenia. To brak akceptacji siebie stał się w tym momencie źródłem niebezpieczeństwa. Najważniejsze to pogodzić się ze wszelkimi obawami, który wykreował Twój umysł. Akceptacja siebie towarzyszy nam w każdej sferze naszego życia. Począwszy od sposobu myślenia, poprzez nasze zachowanie, wygląd, reakcje na różne sytuacje czy podejmowane przez nas decyzje. Źródłem negatywnych emocji są niezaakceptowane przez nas czarne myśli, które wykreował Twój umysł.

Proces samoakceptacji

Poznanie siebie oraz świadomość własnych potrzeb, wad i zalet daje nam możliwość zmiany postawy na taką, która pozwala nam traktować siebie ze zrozumieniem, szacunkiem i cierpliwością. Cały ten proces samodzielnie przechodzimy już w życiu dorosłym. Ważne byś zrozumiał, że wystarczające jest to jaki jesteś tu i teraz oraz, że masz wpływ na to co dzieje się w Twoim życiu. W podróży do odzyskania akceptacji samego siebie pomocne będzie ćwiczenie rozwijające miłość do samego siebie i budujące samoakceptację. Masz prawo być sobą. Najwyższy czas, abyś sobie to uświadomił i się najzwyczajniej polubił.

Może pomogą Ci tym poniższe ćwiczenia?

Aby pomóc lepiej zrozumieć samego siebie oraz zaakceptować wszelkie możliwe scenariusze, które mogą się wydarzyć, wprowadź codzienny rytuał samoakceptacji:

  1. Codziennie wieczorem (najlepiej przed snem) opisz stresującą Cię sytuację/wydarzenie, która ma się wydarzyć następnego dnia.
  2. Określ swoje najgorsze obawy, które czujesz oraz opisz negatywny scenariusz, który może się wydarzyć. Nie bój się wypisać nawet ten mało prawdopodobny. Zaobserwuj swoje emocje.
  3. Wyobraź sobie tę sytuację oraz postaraj się zaakceptować wykreowany scenariusz. Skup się na swoich emocjach. Zaakceptuj je i daj sobie prawo do ich odczuwania.
  4. Pomyśl na co masz wpływ i jak możesz zminimalizować ewentualną porażkę. Pamiętaj, że nie masz wpływu na to jak postąpią inni. Zadbaj o siebie i swój komfort psychiczny.
 

By wyrobić sobie nawyk samoakceptacji, który pomoże Ci zmienić podejście do życia i odzyskać motywację do rozwoju, powtarzaj to ćwiczenie przez 30 dni. Celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie miłości do siebie, stawianie przed sobą realistycznych celów, nawiązywanie odpowiednich relacji, a przede wszystkim zaakceptowanie siebie.

Ja już Cię lubię, a Ty?


komentarz:

  1. Mieczyslaw

    02/12/2020 at 09:13

    Może mi to pomoże w szukaniu swojego życia na pewno

    Odpowiedz
  2. Alicja

    02/12/2020 at 10:09

    Oczywiście! Taką mamy misję, aby również pomagać singlom w ich sercowych rozterkach. Trzymamy kciuki Panie Mieczysławie i zapraszamy do rejestracji!

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź


Polecenia
ZALOGUJ SIĘ DO SWOJEGO KONTA STWÓRZ NOWE KONTO
Twoja prywatność jest dla nas ważna i nigdy nie wynajmujemy ani nie sprzedajemy twoich informacji.
 
×
STWÓRZ KONTO MASZ JUŻ KONTO ?

 
×
ZAPOMNIAŁA/EŚ SWOJE SZCZEGÓŁY?
×

Idź do góry